Het is niet zwart – wit, dus geen zebrapad

Nu men inmiddels is begonnen aan de werkzaamheden Dunantlaan/Doornappel toch nog even een opmerking op hetgeen er door de gemeente is geantwoord op de vragen gesteld tijdens de vergaderingen in de Brug en dan met name over de wens voor zebrapaden. Zoals ook door de werkgroep Verkeer eerder is besloten bij de renovatie van de Zoutmansweg en Raadhuisweg, komen er ondanks diverse verzoeken geen zebrapaden. De motivatie hiervoor is in de Informatiebrief werkzaamheden Doornappel en Dunantlaan door de gemeente als onderstaand weergegeven.

Komt er een zebrapad ter hoogte van de Miereakker? In het ontwerptraject is het aanbrengen van een zebrapad uitvoerig afgewogen. Naar aanleiding van vragen op de bewonersavonden in februari en oktober is dit thema meermaals door de werkgroep verkeer (Veilig Verkeer Nederland, Politie en verkeerskundigen van de gemeente) aandachtig in het perspectief van de omgeving geplaatst.

De uitkomst hiervan is dat er geen zebrapad komt, om de hieronder genoemde redenen:

  • De inrichting van de weg wordt aangepast conform het principe Duurzaam Veilig 30km/u.
  • Alle kruispunten worden uitgevoerd als plateaus. Hierdoor ontstaan gelijkvloerse oversteekmogelijkheden.
  • Een zebrapad biedt niet de veiligheid die de voetganger verwacht; in feite is het een schijnveiligheid. In de praktijk blijkt dat automobilisten te weinig rekening houden met zebrapaden of hier (te) laat op anticiperen.

Wat mij nu verbaasd is dat de werkgroep verkeer stelt dat een zebrapad in feite een schijnveiligheid biedt! Omdat in de praktijk automobilisten te weinig rekening houden met zebrapaden of er (te) laat op anticiperen. Dus de voetganger wordt gestraft omdat automobilisten zich niet weten te gedragen en de politie niet handhaaft!!

Terwijl de Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) stelt: Artikel 49

  1. Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.
  2. Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een voetgangersoversteekplaats oversteken of kennelijk op het punt staan zulks te doen, voor laten gaan.

En het VVN (Veilig Verkeer Nederland) zelf het volgende stelt : De meeste ongevallen met voetgangers gebeuren tijdens het oversteken. Daarom zijn veilige oversteekvoorzieningen van groot belang voor hun veiligheid. Uit onderzoek is gebleken dat zebrapaden relatief veilige oversteekvoorzieningen zijn. Goed beleid rondom zebrapaden en andere oversteekvoorzieningen voor voetgangers is dan wel belangrijk.

Wij leven dus in een gemeente waar de politie en verkeersdeskundigen van de gemeente het beter weten dan VVN en art 49 van de RVV omzeild wordt door geen oversteekplaatsen te creëren.

Cornelis Hagen

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter