
“Er is geen perspectief in mijn werk en de beelden zitten als het ware tussen lucht en aarde in. Die plek vind ik interessant.”
De liefde voor keramiek
Hoewel Marlinda Weijers zich thuis voelt in schilder- en papierkunst, blijft keramiek haar grote liefde. Zowel het ambacht als de geschiedenis ervan vormt de rode draad in haar werk. Dat is terug te zien in kleurrijke mozaïeken, reliëfs en assemblages, opgebouwd uit gebroken serviesgoed, bijzondere stenen, spiegels en persoonlijke herinneringen. Tussen de speelse details en verstopte grapjes door schemeren flarden van de Nederlandse keramiektraditie. De gestroomlijnde decors, golvende lijnen en eindeloze vormen verwijzen naar Art Deco en florale motieven, en bewegen subtiel tussen autonome kunst en decoratief werk.
Een hoofd vol nieuwe ideeën
In haar atelier vertelt Marlinda vol enthousiasme over haar drijfveren. Ze noemt zichzelf geen techneut, maar een onderzoeker. Zodra ze een techniek onder de knie heeft, begint het te kriebelen. “Dan ontstaat er onrust in mijn hoofd en wil ik weer iets nieuws ontdekken,” lacht ze.
Tussen lucht en aarde
In haar werk ontbreekt perspectief bewust. “De beelden zweven tussen lucht en aarde in. Die plek vind ik interessant. Het is hetzelfde als bij ruimtevaart: alles is gewichtloos. Maar ook bij iemands overlijden hangen gedachten en herinneringen tussen hemel en aarde. Die probeer ik te vangen, soms door materiaal dat herinneringen oproept, soms door letterlijk iets ouds opnieuw vorm te geven.”
Zo maakt Marlinda papiertekeningen van pulp van oud papier. “Ik vind mezelf een schatgraver. Van kapotte dingen maak ik nieuwe kunstwerken. Dat geeft niet alleen het materiaal meerwaarde, maar ook een symbolische betekenis: de constructie van gebroken zielen.”

De ziel van keramiek
Zelfs de kleinste details zijn voor haar veelzeggend. Zo verwijst ze naar de ‘zieltjes’ — de kleine keramische steuntjes waarop merktekens zijn gedrukt of gestempeld — als fundament voor haar werk. “Voor mij zijn dat de fundamenten van keramiek én van mijn verhalen.”
Door te werken met gebruikt keramiek ontstaat soms bijna vanzelf een archeologisch beeld. “Alsof je terugreist in de tijd,” zegt Marlinda. Tegelijkertijd voelt ze de spanning tussen figuratief, decoratief werk en haar behoefte aan dieperliggende betekenissen. “Omdat we beschaving hebben, willen we dingen mooier maken. Ik gebruik decoratief gebruiksgoed, maal het letterlijk nog een keer fijn en maak er weer iets nieuws van. Zo ontstaat er iets dat zijn eigen weg vindt. Ik wil dit werk maken, het moet gewoon geboren worden.”
Over Marlinda Weijers
Marlinda Weijers (1973, Anna Paulowna) woont en werkt in Gouda. Ze volgde de ambachtelijke opleiding Keramiek in Gouda en studeerde daarna Keramische Vormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten in ’s-Hertogenbosch, waar ze in 1997 afstudeerde. Sindsdien ontwikkelt zij zich als een kunstenaar die traditie, herinnering en vernieuwing op een bijzondere manier samenbrengt.
Praktische informatie
De expositie Reconstructie van gebroken zielen van Marlinda Weijers is te zien bij De Firma | kunstcentrum Gouda, Achter de Kerk 13, 2801 JX Gouda.
De feestelijke opening vindt plaats op vrijdag 11 april om 16.00 uur. Belangstellenden zijn van harte welkom om onder het genot van een drankje een eerste blik op het werk te werpen.
De tentoonstelling is daarna te bezoeken van woensdag tot en met zondag, tussen 12.00 en 17.00 uur.