Gouda750 geeft blijvend positief effect op toerisme

Het toerisme in Gouda heeft in 2022 aanzienlijk herstel laten zien. Volgens de recente ‘Toerisme 2022’ cijfers waren er meer bezoekers, werd er meer uitgegeven in horecagelegenheden en winkels, en bleven er meer mensen in de stad overnachten. Het jaar 2022 was zonder twijfel een opmerkelijk jaar voor Gouda. Na een langdurige lockdown werden de coronamaatregelen geleidelijk versoepeld. Met de laatste maatregelen die in maart 2022 werden opgeheven, precies op tijd voor de koninklijke opening van het feestjaar Gouda750. Dit evenement werd met enthousiasme ontvangen door zowel de inwoners van Gouda als talrijke bezoekers.

Gouda750 kwam op het juiste moment

Het feestjaar bracht Gouda onder de aandacht en leidde tot een krachtig herstel van het toerisme na de coronajaren. De hoogtepunten van het jaar waren ongetwijfeld ‘Beleef Gouda op Grote Hoogte’ (waarbij men over het dak van de Sint-Janskerk kon wandelen) en ‘Beleef het Wonder van Gouda’ (een dubbele tentoonstelling in Museum Gouda en de Sint-Janskerk). Deze unieke evenementen trokken meer dan 120.000 bezoekers naar Gouda. In totaal hebben de 5 belangrijkste attracties in de stad maar liefst 430.236 bezoekers ontvangen.

Het spotlicht op Gouda

Het feestjaar bood een unieke gelegenheid om Gouda nog prominenter op de kaart te zetten. Door samen te werken met nationale en regionale media, evenals lokale Goudse organisaties, werd de timing en uitstraling van de promotie op elkaar afgestemd. Daardoor leek het alsof er van april tot en met september een doorlopende campagne voor Gouda was. Tijdens deze campagnes werden niet alleen de grote publiekstrekkers belicht, maar ook de verborgen pareltjes die Gouda te bieden heeft. 

De samenwerking met alle betrokken partners in de stad resulteerde in aanzienlijke mediawaarde en bereik. Naast de campagnes verschenen er in 2022 talloze positieve artikelen over Gouda in gerenommeerde publicaties zoals de New York Times, Lonely Planet, ANWB Eropuit, Elsevier, Telegraaf en Libelle. In totaal werden er 138 publicaties gewijd aan toeristisch Gouda en Gouda750. De succesvolle samenwerking op het gebied van marketing en communicatie leidde tot een gezamenlijke campagne deze zomer, om Gouda wederom in de schijnwerpers te plaatsen.

Gouda bruist door

Het feestjaar werd vorig jaar op prachtige wijze afgesloten in september. Uit gegevensanalyse van Resono bleek dat er tijdens evenementen meer bezoekers waren dan gebruikelijk. Vooral de Gouda750 Finale trok bezoekers uit heel Nederland, met een concentratie in Zuid-Holland. Dit jaar krijgt de succesvolle Gouda750 Finale een vervolg. Van 14 tot en met 16 september barst in de hele binnenstad ‘De Verwondering’ los, een groots festival vol muziek, beeldende kunst, dans, straattheater en onverwachte spektakels, dat het culturele seizoen inluidt en jaarlijks terugkeert.

Wethouder van Vugt: “Het is prachtig om de veerkracht van Gouda weerspiegeld te zien in deze cijfers. Het ondernemerschap en de culturele rijkdom van Gouda hebben elkaar versterkt, wat zich vertaalt in de stijgende bezoekersaantallen en waarderingscijfers. Ik heb er alle vertrouwen in dat we samen deze positieve trend in de komende jaren kunnen voortzetten.”

“Nu doorpakken” zegt Hubert-Jan van Catz 

Manager Hubert -Jan van Catz van Best Western kijkt ook positief terug op 2022. “Het jaar had natuurlijk een lastige start met de Corona lockdown, maar mede dankzij hulp van de gemeente zijn we daar goed doorheen gekomen. Gouda750 hielp om de bezoekers terug te halen naar Gouda en je ziet dat het beeld dat mensen van Gouda hebben steeds positiever is.” Gevraagd naar hoe hij vooruit kijkt, is zijn oproep aan de gemeente simpel, ‘doorpakken’. “De kracht van Gouda, is niet alleen Gouda zelf maar ook haar ligging in het groene hart. Die verbinding van natuur en cultuur verder versterken, kan ons veel brengen.”

MEER

Deel dit bericht:

Facebook
WhatsApp