Andrélon en er verzorgd uitzien

Wie kent hem niet? De bekende paarse fles van Andrélon. Paars omdat het lekker opvalt in het schap tussen de andere haarverzorgingsproducten en de vorm die niet alleen verwijst naar een dennenappel (natuur), maar ook naar de schubben van haar. Het merk heeft een lange geschiedenis en is door de jaren heen uitgegroeid tot een van de meest populaire haarverzorgingsmerken in Nederland en daarbuiten. Tegenwoordig maakt het bedrijf onderdeel uit van Unilever, maar de oorsprong van het merk ligt in Bodegraven.

Deel van een tegelgebouw in Phoenix

André de Jong

De geschiedenis van Andrélon gaat terug tot de jaren ’40 van de vorige eeuw, Toen begon de Bodegraafse kapper André de Jong met het maken van zijn eigen haarverzorgingsproducten. In die tijd was het overigens nog heel gebruikelijk dat kappers hun eigen producten maakten en verkochten aan hun klanten. André de Jong was met zijn goedlopende dames- en herenkapsalon met aanpalend badhuis in de Van Tolstraat een begrip in de wijde omgeving van het dorp. Niet alleen als ‘haarstylist’, maar ook om zijn producten.

Geïnspireerd door het succes deed De Jong in 1939 zijn zaak over aan twee medewerkers om zich voortaan samen met zijn zoons te richten op het uitbouwen van het inmiddels populaire shampoomerk. Andrélon, een samentrekking van André en kapsalon, begon met het verkopen van shampoos en conditioners aan andere kapperszaken en salons in Nederland. In 1947 vestigde het bedrijf zich in ‘De Phoenix’. Een voormalige stoomolieslagerij in de Noordstraat in Bodegraven. Toen in de jaren ’60 de vraag naar haarverzorgingsproducten pas echt begon te groeien, besloot familie de Jong door te pakken en op grotere schaal te gaan produceren. Het duurde niet lang voordat het merk een grote groep enthousiaste gebruikers verwierf en in de jaren zeventig uitgroeide tot marktleider in de Nederlandse cosmeticasector. Het assortiment werd uitgebreid met nieuwe producten zoals haarmaskers, stylingproducten en haarverf. De bekende paarse fles werd in 1988 ontwikkeld.

De paarse fles bleef, maar het bedrijf vertrok uit Bodegraven

In de jaren ’80 werd Andrélon overgenomen door Unilever, een van ‘s werelds grootste producenten van consumentengoederen. Onder de hoede van Unilever groeide Andrélon uit tot een van de meest toonaangevende haarverzorgingsmerken in Nederland en Europa. Het assortiment werd verder uitgebreid en er werden nieuwe productlijnen geïntroduceerd. De paarse fles bleef, maar in 1998 werd besloten de productie in de fabriek in Bodegraven stop te zetten en grotendeels te verplaatsen naar Polen. In 2005 vertrok ook de verkooporganisatie achter Andrélon naar Rotterdam en daarmee viel het doek voor het populaire merk definitief in Bodegraven.

7 maart een hele dag Andrélon in het Groene HartHuys

Dinsdag 7 maart staat de geschiedenis van Andrélon in de schijnwerpers bij de Historische Kring in het Groene HartHuys Bodegraven. Een interessant overzicht met foto’s, video’s en reclame-uitingen van het bedrijf door de jaren heen. Ook een mooi moment voor al die oud medewerkers en collega’s om elkaar weer eens te ontmoeten en terug te kijken op de geschiedenis van een wereldmerk dat ooit begon in een kapsalon in de Van Tolstraat in Bodegraven.

Het Groene Harthuys, Bouwsteeg 6 Bodegraven. Entree is gratis en de expositie is te bezoeken van 10-20 uur.

MEER

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter