Samen aan de slag voor een economisch levendige binnenstad van Gouda

Op 17 januari ondertekenden wethouder Thierry van Vugt (Binnenstad) en Theo Krins (voorzitter Samenwerkende Binnenstadondernemers Gouda – SBG) het meerjarenprogramma Binnenstad 2022-2026. Meer inzet op digitalisering en ondernemerschap, samenwerking tussen sectoren, minder leegstaande panden en aantrekkelijke en groene winkelstraten. Met 36 concrete acties in het Meerjarenprogramma Binnenstad 2022 -2026 zetten de partijen zich in voor een economisch vitale en toekomstbestendige binnenstad. Hiermee wordt opvolging gegeven aan het eerdere samenwerkingsconvenant.

Foto: Astrid den Haan

Thierry van Vugt (wethouder Binnenstad): “We willen graag dat onze prachtige historische binnenstad een fijne plek is voor bewoners en bezoekers, jong én oud; waar veel te ontdekken en beleven is en waar ondernemers graag nieuwe winkels, restaurants, cafés of nieuwe winkelconcepten beginnen. Nu, maar ook in de toekomst. Met dit meerjarenprogramma leggen we een belangrijke basis om samen te werken aan een economisch vitale binnenstad. Tussen ondernemers onderling, en met de gemeente.”

De SBG is eind 2021 opgericht en brengt de samenwerking van verschillende branches in Gouda samen. Daarbij speelt de centrummanager Jacq Cornelissen als eerste aanspreekpunt voor binnenstadondernemers en spin in het web richting de gemeente een belangrijke rol. Theo Krins (voorzitter SBG): “We hebben eind 2021 met de start van de SBG een belangrijke, strategische stap gezet om een brede samenwerking in de binnenstad van Gouda een impuls te geven. Het meerjarenprogramma is een vervolg daarvan. Aan de hand hiervan gaan we met alle branches die in de SBG zijn vertegenwoordigd concrete stappen zetten voor een levendige en toekomstbestendige binnenstad.”

Digi-scan voor ondernemers

Het stimuleren van ondernemerschap en digitalisering zijn 2 van de speerpunten voor de samenwerking. Zo hebben 30 ondernemers afgelopen tijd gebruik gemaakt van een gratis digi-scan die bijvoorbeeld ingaat op hoe goed een winkel is te vinden via Google Mijn Bedrijf.

Tijdens de coronacrisis merkten Goudse mkb-ondernemers dat consumenten hun winkel online niet altijd wisten te vinden. Ook het shopingouda-initiatief hielp daar onvoldoende bij. Daarom helpt de gemeente hen bij het digitaal vindbaar maken van hun diensten en producten in zoekmachines en op social media.

Richard (eigenaar De Goudse Feestwinkel): “Ik dacht altijd dat ik het aardig op orde had met de website van onze winkel. Uit de digi-scan leerde ik dat er nog best veel kansen voor mij lagen. Ik ben daar meteen mee aan de slag gegaan.”

Andere acties uit het meerjarenprogramma zijn onder andere:

  • Inzetten op meer groen, bomen en planten in het winkelgebied
  • Terugdringen van leegstaande panden in binnenstad en gezamenlijke acquisitie
  • Aan de hand van data-analyses betere beleidskeuzes maken voor een toekomstbestendige binnenstad
  • Goede fietsbereikbaarheid, stadslogistiek en parkeervoorzieningen aan randen
  • Een nieuw horecaconvenant
  • Stimuleren combinatiebezoek
  • Meer toiletten in horeca, winkels en musea beschikbaar maken via de Hoge Nood-app
  • Het versterken en verbeteren van beleving winkelgebied, onder andere met betere bewegwijzering en looproutes
  • Het vervangen van de feestverlichting in de winkelstraten in de wintermaanden

MEER

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter