Vliegt wethouder Kersbergen nu al met 130 uit de bocht?

In de wandelgangen van het Bodegraafse gemeentehuis is het geen geheim. De kersverse wethouder van de VVD koestert ambities voor de Tweede Kamer. Hardop vraagt men zich dan ook af of Kersbergen de volle vier jaar gaat volmaken of net als voorganger Nieuwenhuizen eerder verdwijnt naar een functie elders. Dit keer in Den Haag.

Met die wens in het achterhoofd was het een slimme zet van Kersbergen zichzelf volop in de politieke schijnwerpers te spelen tijdens het omstreden VVD congres dit weekend, door het indienen van een motie de maximum snelheid weer te verhogen naar 130 km/u. In overeenstemming met hetgeen je mag verwachten van de ‘vroemmm vroemmm’- partij werd de motie met maar liefst 52% aangenomen.

In het AD laat Kersbergen vandaag weten dat we nu niet moeten verwachten dat we binnenkort weer met z’n allen lekker 130 over de snelweg racen. Integendeel. Kersbergen noemt de motie ‘slechts symbolisch’, maar laat hij in klare taal weten “met 100 km per uur is geen boer gered”.

De Bodegraver zou hier zomaar een punt kunnen hebben. Terwijl op hetzelfde congres de onderzoekscijfers tussen neus en lippen naar het land der fabelen werden verwezen, wordt algemeen aangenomen dat het verkeer voor nog geen 10% (eerder 6%) verantwoordelijk is voor de uitstoot van die reactieve stikstof die zo schadelijk is voor de biodiversiteit.

Maar het wordt onaangenaam pijnlijk, wanneer je leest dat de motie mede werd ingediend omdat “deze al twee maanden geleden was opgesteld”. Iets te makkelijk gaat Kersbergen hier voorbij aan het feit dat hij in die twee maanden is benoemd tot wethouder van een gemeente waar veel boeren wonen, die de komende jaren weleens geconfronteerd kunnen gaan worden met de snoeiharde onteigening van een bedrijf waarvoor generatielang is gevochten.

Met aan je zijde een coalitiepartner die roept de boeren in de gemeente een warm hart toe te dragen was het wellicht verstandiger geweest van de wethouder om de persoonlijke ambities even in de koelkast te zetten. Iets meer empathie tonen voor de gevoelens van inwoners in plaats van te gaan voor het herstel van het (merkwaardige) ‘recht om 130 te rijden’.

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter