De gemeente schreef vorig jaar dat er op een viertal wegen een zogenaamd karrenspoor zou worden aangebracht. Als proef en als het bevalt dan zou het op meer wegen worden toegepast. Deze gekleurde slijtlaag van fijn grind zou de levensduur van het asfalt verlengen. Helaas waren de omstandigheden tijdens het aanbrengen niet optimaal, zo schrijft de gemeente op haar internet site, nou dat is zacht uitgedrukt en ook wel te zien op de foto’s.
Ze hebben de aannemer hierop aangesproken. En deze gaat de slijtlaag in het voorjaar herstellen en in het midden een grijze strook aanbrengen. Maar alleen als de weersomstandigheden goed zijn natuurlijk. Nou gemeente, ik weet niet wat dit geintje gekost heeft en/of wat het nog meer gaat kosten, maar gezien de vele negatieve reacties die ik op Facebook voorbij zie komen is het wellicht beter om het helemaal maar te verwijderen en niet opnieuw aan te brengen. Veegwagen erover, zoveel mogelijk verwijderen en verder niets meer mee doen. In het grijze verleden was het vaker gebruikelijk om grind als slijtlaag op asfalt aan te brengen, maar toen was het asfalt ook van mindere kwaliteit dan tegenwoordig. Dus ik vraag me echt af wat het nut dan van deze exercitie is.
Ikzelf ben een keer bijna onderuit gegaan met de fiets op de Bosmankade, ik las ook dat er anderen wel onderuit gegaan zijn, er zou zelfs iemand geweest zijn met een gebroken enkel daardoor.
Voor fietsers was en is het zeer zeker NIET prettig geweest die dikke laag grind op de weg, voor wandelaars eigenlijk ook niet. Ook nu nog is het voor fietsers niet ideaal als er op de smalle wegen ook nog eens auto’s langskomen. Er zijn huizen geweest waar men maar de straat nat spoot vanwege het vele stof als er auto’s langsreden. Overigens geeft het grind ook af als het nat is, kleurstof komt dan vrij, is dat wel milieu-vriendelijk? Leuk idee van de gemeente om dit in overleg met het dorpsteam Sluipwijk te doen, maar naar mijn idee een mislukte proef die geen navolging verdiend, behoudens het weghalen van het grind. En het dan maar zo laten. Dus gemeente, geen (karren)sporenbeleid meer, maar hou het gewoon eenvoudig en verder geen fratsen.
Cornelis Hagen.