Regio – Deze week 350.000 boosterpriks, volgende week 750,000, voor het einde van het jaar een miljoen. De GGD draait in Nederland al bijna twee jaar op volle toeren. Ook de testlocaties lijken te lopen als een gesmeerde machine. Vanzelfsprekend zijn er haperingen. Niet geheel onlogisch wanneer het gaat om een unieke operatie van deze omvang. Toch is Janneke de Vreugd (Manager Testen GGD Hollands Midden) vooral trots. Trots op enorme inzet van alle medewerkers en trots op alle Nederlanders die meewerken deze maar voortdurende coronacrisis onder controle te krijgen.
Onverminderd druk
Het is zoals verwacht onverminderd druk. Ook in de regio Hollands Midden. De draaiboeken om op te schalen lagen al lang van tevoren klaar. De boostercampagne was goed voorbereid, maar de enorme druk op de testlocaties had ook De Vreugd niet aan zien komen.
Op dit moment worden er zo’n 4.500 mensen per dag getest op 5 locaties, Gouda, Alphen, Leiden, Lisse en Nieuwveen. Er wordt continu ingezet op het werven van nieuwe medewerkers om te kunnen blijven anticiperen op het grillige verloop van het aantal besmettingen. Toch is er voor Janneke de Vreugd maar een duidelijke conclusie na al die maanden heel hard werken. “Er zijn enorm veel mensen in ons land die graag betrokken worden bij de strijd tegen het covid virus”. “Of het nu gaat om studenten, gepensioneerden, maar we zien ook, niet geheel onverwachts, veel mensen uit de horeca en entertainment die ons team versterken.”
Hartverwarmend
Die betrokkenheid noemt De Vreugd “hartverwarmend”. Onze medewerkers blijven onverminderd positief en zijn zelf trots om met elkaar de klus te klaren. Volgens de manager in Hollands Midden is er veel te weinig aandacht in de media voor dit geluid. “Het gaat vooral over mensen die tegen vaccinatie of testen zijn”. Wat haar betreft is het gesprek veel te eenzijdig.
“De sfeer is goed, de werkethos in het team enorm en dagelijks melden mensen zich aan via de vacaturesite van de GGD of de uitzendbureaus waarmee de organisatie werkt. “Het werven van nieuwe medewerkers vormt dan ook geen enkel probleem. De vertragende schakel in het proces is vooral het opleidingstraject”. Die duurt een week. Een dag cursus en daarna een korte stage. “Het is iedere keer de uitdaging”, vertelt Janneke de Vreugd, “om zo’n grote groep zo snel als mogelijk op het juiste niveau te krijgen”.
Over de invloed van de nieuwe variant “Omnikron” maakt ook de GGD zich grote zorgen. “Zo’n 85 % van alle jongeren vanaf 12 jaar hebben in onze regio minimaal een vaccinatie gehad en ook de boostervaccinatie loopt goed. Er zijn nog geen geluiden die uitwijzen dat die derde prik onvoldoende weerstand geeft tegen deze variant, maar dat is echt iets wat pas de komende weken duidelijk gaat worden”.
Merendeel mensen gedraagt zich heel prettig
Toch ziet Janneke de Vreugd ook een moedeloosheid die aan het ontstaan is. “Niemand weet nog waar dit ophoudt en vanzelfsprekend is een tweedeling in de maatschappij niet wenselijk”. Tegelijkertijd valt het volgens haar niet goed uit te leggen, waarom goed gedrag niet wordt beloond. “Je ziet mede hierdoor de bereidheid afnemen je te houden aan de basisvoorzorgsmaatregelen”.
Ook op de testlocaties is ook zo nu en dan sprake van agressie tegen medewekers. Van een grote mond en echte verbale agressie naar mishandeling. “In dat laatste geval doen we direct aangifte bij de politie in de andere gevallen zetten we beveiliging pas in wanneer er geen andere weg is”. Binnen het team wordt onderling veel gesproken over die agressie en vangt men elkaar goed op. De onredelijkheid bij sommige mensen vindt zij vaak onbegrijpelijk. “Morgen gaan we op vakantie, je regelt die test maar. Of men komt veel te laat op een afspraak, waardoor we echt niet kunnen helpen, hoe graag we ook willen. We zijn nu eenmaal gebonden aan een afsprakensysteem en met zulke grote aantallen kun je daar gewoon niet van af gaan wijken omdat iemand zijn afspraak vergeet”.
“Maar, ”onderstreept Janneke, “laten we heel duidelijk zijn, het merendeel van de mensen gedraagt zich heel prettig. Er is een grote testbereidheid en het is jammer dat we het gewoon niet kunnen bijbenen omdat het aantal besmetting zo hoog is”. “Kortom, besluit ze het gesprek, “laat je vooral niet ontmoedigen door bezette telefoonlijnen. Probeer het nog een keer en wat haar betreft niet alleen een groot compliment aan de meer dan 2.000 mensen die bij de GGD Hollands Midden aan de slag zijn, maar aan alle Nederlanders.