Bodegraven – Een onderzoek naar de gebrekkige dienstverlening door energieleverancier Eteck in het Bodegraafse Weideveld wordt eerste helft volgend jaar uitgevoerd, zo bleek tijdens de ‘Inspraakraad’ van 1 december. Voor betere service over de hele linie is bij de gemeente Bodegraven-Reeuwijk een plan van aanpak in de maak met minnelijke en juridische stappen.
Raadsleden uitten kritiek op de ‘routekaart’ voor het oplossen van de problemen met het systeem voor warmte- en koude-opslag (WKO) van energieleverancier Eteck in Weideveld. Daarop zijn 143 woningen aangesloten. De routekaart omvat een onderzoek door een onafhankelijk, gespecialiseerd bureau – al dan niet door de rechtbank benoemd – naar het functioneren van het systeem; vastgesteld moet worden onder welke condities dat systeem “goed genoeg” functioneert. Ook de procesbewaking krijgt aandacht. De betrokken bewoners hebben een eerste nieuwbrief ontvangen waarin te zetten stappen aan de orde komen. Een update gaat “ongeveer elke 8 weken” verschijnen.
Frank Rijkaart (Lokaal Liberaal) benadrukte dat het aan Eteck is het geschonden vertrouwen terug te winnen. Doelend op vervuilde huisinstallaties wilde hij weten hoe Eteck de “schade achter de voordeur” gaat oplossen. Elly de Vries (D66) gaf aan niets te zien in “herhalingen van zetten”, maar wel in deadlines: “we wachten al twee jaar”. Remco Tijssen vroeg zich af of Eteck zich ervan bewust is dat ze fout zitten en of ze met deadlines instemmen. Els Oliwkiewicz-Borsboom miste contactgegevens in de recente nieuwbrief: “wie kunnen bewoners benaderen met vragen?” Wethouder Kees Oskam (CU) laat dat verhelpen.
Het in 2007 door energiebedrijf Nuon aangelegde WKO-systeem heeft problemen gegeven sinds de woningen daarop zijn aangesloten. De raad nam in maart 2020 een motie aan om Eteck te dwingen tot het oplossen van de “acute” problemen, vooral bij de levering van tapwater en de storingsdienst; op deze punten zou Eteck inmiddels beter presteren.