Herziening of bezinning

Tja, het aangekondigde vertrek van wethouder Inge Nieuwenhuizen naar De Wolden, geeft op Facebook al gelijk aanleiding tot herziening van de plannen met betrekking tot de Raadhuisweg / Zoutmansweg. Op een tweetal brieven aan o.a. deze wethouder, die dank zij Frank Rijkaart omgezet zijn naar behandeling door het college, is wel een gevolg aan technische uitleg gegeven, maar dan in de vorm van waarom het fietspad/pad van alles versmald moet worden etc., inhoudelijk op de meer prangende vragen is geen antwoord gekomen.

Misschien is het nu ook tijd voor bezinning, we zijn nu eenmaal een gemeente met een fors begrotingstekort, hoge schuld en nu biedt zich toch een kans aan, namelijk versobering van de aanpak van deze erftoegangsweg. En wel als volgt: Plaats betonnen bloem/planten bakken als obstakel ipv die lelijke rood-witte blokken, zorg voor een deel voor nieuw asfalt, vooral op de Zoutmansweg met al die hobbels. Bijkomend voordeel is dat de huidige bomen kunnen blijven staan, dat het fietspad als veilige baken blijft voor de circa 2,500 fietsbewegingen die hier op werkdagen plaats vinden. Verbreedt het desnoods een beetje, maak er een verplicht fietspad van, verban brommers en scooters naar de rijbaan.  En voetgangers mogen gebruik maken van het voetpad, alhoewel het trottoir veiliger is. Overigens zijn de meeste wandelaars daar met honden, die de berm bevuilen.

Kortom een forse besparing mogelijk, tja maar wat dan met de forse subsidie voor de doorgaande fietsroute zoals de Provincie wil? Nou, er ligt naast de A12 uit de richting van Gouda een fantastisch fietspad, wat zo richting Bodegraven gaat, enige wat ontbreekt is een stukje fietspad langs de Reeuwijkse Randweg tussen hoek Zoutmansweg en het viaduct onder de A12 bij de Nieuwdorperweg. Als men de Provincie daar nu eens naar laat kijken, dan is er een veiliger route voor de doorgaande fietsers, namelijk minder kruisingen dan via de Raadhuisweg, waar  dan 4 (gevaarlijke) en/of drukke) kruisingen moeten worden genomen om op het fietspad naast de N459 naar Bodegraven te komen.

Is daarmee iedereen gelukkig? Nee natuurlijk niet. Want dan voldoet de weg niet aan de 30km norm zoals men wil. Vanuit de verkeerstelling blijkt dat er op het drukste deel, Groen van Prinsterersingel naar de Tol toe gemiddeld een 5,200 autobewegingen zijn. Overigens wordt er over het hele trajectdeel nog steeds te hard gereden, uit de recent gehouden verkeerstelling blijkt dat meer dan 50 % of op sommige stukken meer dan 60 % harder dan 30 km rijdt.  Dus daar ligt de uitdaging. Dat dit vermoedelijk ook grotendeels de eigen bewoners zijn, mag duidelijk zijn. Zeker gezien de hoeveelheid verkeer wat afbuigt naar de Randweg. Dus daar is nog wel iets te winnen. Ik stel voor extra obstakels als de snelheid niet naar beneden gaat.

Overigens is de Randweg met ruim 16,200 bewegingen per dag wel een succes, dat mag ook wel eens gezegd worden.

Cornelis Hagen

Deel dit bericht:

Facebook
Twitter