Naar aanleiding van het artikel “Laatste hobbels herinrichting Raadhuisweg” in de KOBR van 21 april, alsmede communicatie met de gemeente wil ik toch reageren op het stuk en de uitvoering zoals is getekend in de door de gemeente verstrekte gegevens. (Beplantingsinstructie Raadhuisweg plekken aan het water)
Op zich heb ik niets tegen de verbetering van de Raadhuisweg, de wit/rode blokken weg, fietsstroken en beplanting is natuurlijk allemaal mooi en aardig, al zijn de meningen daar over verdeeld. Ook al komen er meer plantenbakken als belemmering dan dat er nu blokken staan.
Maar waar ik wel veel moeite mee heb zijn de aanpassingen zoals de wethouder, gemeente heeft met het huidige “Pad van Alles (PvA)” ofwel het huidige bestaande fietspad. Geruime tijd geleden is er een petitie geweest voor het behoud hiervan, wat uiteindelijk ook door de wethouder, burgemeester en de gemeenteraad is bevestigd. En wat zien we daar nu van terug in de gepubliceerde plannen?
Het “PvA” blijft, MAAR het wordt in plaats van de huidige 2,75 tot 3 meter wel versmald tot 2 meter. Tevens komen er op diverse plaatsen, o.a. bij de fietsbrug naar de scholen, belemmeringen die ervoor zorgen dat fietsers moeten afstappen en daarna verder kunnen.
Van de gemeente kreeg ik het volgende antwoord hierop:
“Het klopt dat hier belemmeringen worden gemaakt dmv hekjes bij oa de kruisingen. Dit om te voorkomen dat er gemotoriseerd verkeer op het pad komt én omdat er geen alternatief is om de kruispunten veilig te maken qua oversteken. Men moet zich dan als voetganger gedragen en kan erna weer doorfietsen. De bedoeling is dat men gebruik gaat maken van de fietsstroken aan beide zijden van de rijbaan. De herinrichting is zodanig dat men daar echt veilig en prettig kan fietsen”.
Ja, denk ik dan, weer een typische politieke belofte, wel toezeggen dat het PvA blijft, maar ondertussen wel versmallen en belemmeringen aanbrengen om zo je eigen zin door de drijven dat fietsers maar als verkeersremmende maatregel worden gebruikt. Dus een belofte van de politiek? Moet je eigenlijk breed uitschrijven en laten ondertekenen. Dit soort beloftes en invulling daar krijg ik een nare smaak van in mijn mond. Er wordt m.i. onverantwoord omgesprongen met de verkeersveiligheid van een groep verkeersdeelnemers (jeugd en senioren) op kwetsbare vervoersmiddelen. Een deel van het PvA is wel een route die door veel kinderen van en naar de scholen wordt gebruikt!
De belemmeringen zullen vermoedelijk tot ongevallen leiden, bv in het donker nauwelijks zichtbaar? Kinderen op de fiets die meer met elkaar of telefoon bezig zijn dan opletten? En zebrapaden geven toch ook een bescherming? Desnoods met een verkeersregelinstallatie voor de overstekende voetgangers? En gemotoriseerd (lees brom/snor fietsen) verkeer kun je via borden verwijzen naar de fietsstroken op de weg. En verder handhaving, ook op snelheid van auto’s.
Dus wethouder, graag het PvA in de breedte behouden als nu het geval is, dus minimaal 2,75 m en dan de groenstrook van 2 m maar wat smaller en iets meer naar de waterkant.
Belofte maakt schuld, en daarom even die petitie ter herinnering “behoud het fietspad” die is er niet voor niets geweest!!
In de KOBR van 14 november 2019 stond hier het volgende over:
“Aan het begin van de raadsvergadering van woensdag 13 november kreeg Marco de Haas namens de initiatiefnemers, de gelegenheid de ruim 1100 steunbetuigingen voor het behoud van het vrijliggend fietspad langs de Breevaart aan burgemeester Van der Kamp. Het behaalde aantal is de moeite waard te noemen voor een bliksemactie. Bij de overhandiging gaf Marco duidelijk aan dat de petitie ook bedoeld was als een stok achter de deur zodat, ook als het aantal verkeersbewegingen op de dorpsroute omlaag zou worden gebracht, het bestaande vrijliggend fietspad behouden zal blijven”
Cornelis Hagen